Lähettäjä Pauliina , Marraskuu 10, 2007 at 11:39:17:
Vastauksena viestiin: uuden elämän alottaminen?, jonka kirjoitti MinttuOrjatar Marraskuu 09, 2007 at 20:13:39:
Yksinkertaisin operaatio kyseisille hoidoille on transukupuolisuustutkimukset ja -hoidot. Mikäli koet olevasi todellakin nainen, nuo vähintään puoli vuotta kestävät tutkimukset eivät pitäisi olla mikään kompastuskivi. Mutta jos haluat "muuten vain" naisen rinnat ja muuta naisellista ulkonäköä, unohda juttu (ainakin Suomessa). Hormonihoitoja ja leikkauksia saa Suomessa vain sitten kun on saanut virallisen diagnoosin transsukupuolisuudesta. Kyllähän jotkut lääkärit voi saada kirjoittamaan lyhytaikaisesti jotain hormoneja, mutta kunnollinen feminisoiva hormonilääkitys on koko loppuelämän pituinen ja vaatii asianmukaiset diagnoosit ja paperit. Rinta- ja kasvoleikkaukset joutuu teettämään ulkomailla ellei ole transsukupuolisuusdiagnoosia. Diagnoosillakin kasvoleikkaukset ovat edullisemmat ulkomailla, mutta siltikin kalliita. Suomalainen translaki on edistyksellinen, joten jos olet sitä mieltä ettet halua eroon miehisistä sukuelimistäsi, se on mahdollista. Kun täyttää translain edellytykset, voi vaihtaa virallisen sukupuolen naiseksi, mutta sukuelimien korjausleikkaukseen ei ole pakko mennä. Mutta mitä niistä toimimattomista elimistä on hyötyä, varsinkin jos kokee itsensä naiseksi ja haluaa myös näyttää naiselta. Virallisestikin todetaan että vuoden asianmukainen hormonilääkitys tekee steriiliksi (on jopa lain vaatimus). Erektiot voivat loppua jo aika nopeasti, jotkut ovat kylläkin saaneet treenaamalla jatkumaan. Minä en ollut mokomasta kiinnostunut, koska koin olevani hetero nainen. Olen aloittanut virallisen transsukupuolisen naisen hormonihoidon keväällä 2005. Hormonit ostan apteekista reseptillä. Lääkärini uusi reseptini taas maanantaina vuodeksi eteenpäin. Seurannassa käyn vielä kerran Naistenklinikalla, jatkossa omalla gynekologillani ja terveyskeskuksessa. Edistyminen on ollut tavanomaista. Ikäni ja geeniperimä on vaikuttanut aika paljon hormonien vaikutukseen, mutta tulokset ovat siksi hyvät, että ulkopuoliset pitävät minua aitona naisena ("testattu" viimeksi eilen useampaan kertaan). Olen myös käynyt sukuelinten korjausleikkauksessa ja suomalainen leikkaustekniikka on nykyisin niin hyvänlaatuista että tulos oli kaikin puolin tyydyttävä. "Alapää" toimii kuten muillakin naisilla, eikä komplikaatioita tullut. Mutta jos koet todellakin olevasi transsukupuolinen nainen, prosessi alkaa hakemalla lähete yleislääkäriltä transtutkimuksiin. Lisää tietoa laista ja asetuksesta, sekä paljon muustakin löytyy kyseisen sairauden potilasyhdistyksestä osoitteesta www.trasek.net Taustatietoa löytyy myös transtukipisteen sivuilta osoitteesta www.transtukipiste.fi Kannattaa myös ottaa yhteyttä transtukipisteen henkilökuntaan, mikäli tarvitsee neuvontaa ja tukea. Jos asut lähellä pääkaupunkiseutua, Helsingissä järjestetään kerran viikossa vertaistukikokouksia. Muutaman viikon miettiminen on vielä aika vähäistä. Itse mietin asiaa hyvin monta vuotta ja vielä viimeinen aktiivinen harkintajakso oli reilu vuosi, vaikka tutkimuksissa minut sitten todettiin "läpihuutojutuksi". Prosessi sinällään vei kaikkiaan 3,5 vuotta, vaikka eteninkin suhteellisen nopeasti.
|